LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מתי חיפוש של שוטר הוא אינו חוקי ומה התגובה הראויה?

    שוטר מוסמך לבצע חיפוש מכוח החוק ובמטרה להשיג ראיות. רשויות החוק יכולות לבצע חיפוש חוקי גם ללא צו מבית משפט בכל בית או מקום לאחר הסכמת החשוד ובמקרים מסוימים.

    מתי חיפוש של שוטר הוא אינו חוקי ומה התגובה הראויה?

    ראשית, חיפוש ללא צו יכול להתבצע רק כאשר יש יסוד להניח שבאותו בית או מקום מבוצעת עבירה מסוג פשע או שבוצעה שם עבירה כזו.

    שנית, אפשר לבצע חיפוש כאשר החזיק במקום פונה לעזרת המשטרה. שלישית, החיפוש חוקי כאשר אדם שנמצא במקום פונה לעזרת המשטרה ויש יסוד להניח שמבוצעת שם עבירה. רביעית, שוטר יכול לבצע חיפוש ללא צו בעת מרדף אחרי אדם המתחמק ממעצר או ממשמורת חוקית.

    תוכן עניינים

    באופן כללי, המשטרה חייבת להצטייד בצו חיפוש למקום ספציפי. הצו צריך להיות חתום על ידי שופט והוא לא רלוונטי רק באחד המקרים המופיעים לעיל. אם התנאים למקרים הללו לא מתקיימים, החיפוש של השוטר אינו חוקי וניתן להתנגד אליו "באופן סביר".

    אין דרך חד משמעית להגדיר מהי התגובה הראויה לחיפוש מן הסוג הזה והרבה תלוי בנסיבות בשטח. ניתן לבקש מהשוטר להסביר מה פשר עריכת החיפוש, ואם לאחר מכן מתברר כי הוא בוצע שלא כדין אפשר לפסול את הראיות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כל מה שצריך לדעת על התנגדות לחיפוש

      רוב האזרחים לא מודעים לזכותם לסרב לחיפוש על גופם או ברכבם, כאשר לשוטר אין צו חיפוש חתום על ידי שופט. זכות הסירוב עומדת לרשות האזרח גם כאשר ברור שהבקשה לחיפוש לא עומדת במבחן החשד הסביר לביצוע עבירה.

      בהקשר הזה יש לדעת כי הסכמה לביצוע חיפוש ברכב, במקום המגורים או על הגוף גם ללא סיבה או צו עלולה להוביל לפתיחת תיק פלילי. לכל שוטר הסמכות לעכב כל אזרח ואי אפשר לדעת מה יעלה החיפוש, או כיצד יבחר השוטר לקשר בין החפצים שיימצאו בחיפוש לבין אשמה ועבירה מסוימת.

      עוד דבר שצריך לדעת על התנגדות לחיפוש קשור לזכות השתיקה. אזרח במעצר, בחקירה ובכל סיטואציה אחרת רשאי לשמור על זכות השתיקה כדי לא להפליל את עצמו.

      החריג היחיד הוא שימוש בזכות השתיקה כדי להימנע מהפללה של אדם אחר. כל עוד האזרח שומר על זכות השתיקה, אי אפשר להעניש אותו על כך או לייחס לו עבירות מסוימות.

      מומלץ גם להשתמש בזכות השתיקה עד שמגיע עורך דין פלילי. ייצוג של עורך דין הוא חלק בלתי נפרד מרשימת הזכויות של האזרח והוא יכול לעזור גם לפני, במהלך ואחרי חיפוש. אין צורך לבקש עורך דין מסוים או לדאוג מפני עלות הייצוג. ניתן לשמור על זכות השתיקה ולהמתין לשחרור מערבות, כאשר ביום המשפט אמורה הסניגוריה הציבורית למנות עבור הנאשם עורך דין בחינים.

      כך תמנעו מתגובה לא הולמת

      חיפוש לא חוקי של שוטר עלול לגרום תחושת תסכול ועוגמת נפש, אך חשוב לשמור על סבלנות ואורך רוח. אין להיגרר לפרובוקציות וחשוב לערב עורך דין מוקדם ככל האפשר.

      נסו להימנע מתגובה לא הולמת, היות ולעיתים קרובות היא תייצר עבורכם הרבה יותר צרות מאשר האישום המקורי. גם אם אתם מכירים היטב את הוראות החוק, שמרו על הזכויות הבסיסיות ואל תגיבו בקיצוניות. תגובות מופרזות יקשו על הוכחת חפותכם ועשויות ללוות אתכם לאורך זמן.

      לסיכום, חיפוש של שוטר הוא לא חוקי כאשר הוא מתקיים ללא צו של שופט וללא הסכמת החשוד. התגובה הראויה היא להתנגד בעדינות, לשמור על זכות השתיקה וליצור קשר עם עורך דין פלילי.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף